Tre' Reloje' 

for flute orchestra

Piece begins on minute 32

[English]

Tre’ Reloje’ (Three Clocks) was commissioned by Jorge Salgado, director of the FLUTUA flute orchestra of Aveiro, Portugal. Salgado requested a piece based in flamenco rhythms, and that asked the players to use their bodies as percussion (claps, stomps) in addition to their flute playing.

I titled the piece “Three Clocks” because the piece moves through three different flamenco Rhythms: Petenera, Seguiriya, and Soleá. Each is a Rhythmic mode within the famous flamenco “compás” which resembles a clock with 12 beats. The piece, then, could be understood as three different flamenco clocks and the transitions between them. 

In addition, the very last section is a Mexican Petenera. Being Mexican, I wanted to highlight the relationship between flamenco and Mexican folk music, so I added a type of epilogue which is an arrangement of the standard Mexican Petenera from the Son Huasteco folk genre. 

I could not have been able to write this piece and to gain a musical understanding of flamenco without the YouTube tutorials of Salva del Real and the “Compás Flamenco” videos of Gerhard Graf-Martinez, as well as Nahre Sol’s video on flamenco music. I thank them and I hope one day this piece reaches their ears. 

 

¡Olé!

 

[Español]
 

Tre’ Reloje’ es un encargo de Jorge Salgado, director de la orquesta de flautas FLUTUA de Aveiro, Portugal. Salgado pidió una pieza que estuviera basada en ritmos flamencos, y que además pidiera a los músicos usar palmadas y pisotones además de tocar la flauta.

Titulé la pieza “Tres Relojes” porque se mueve a través de tres ritmos flamencos diferentes: Petenera, Seguiriya, y Soleá. Cada uno de esos ritmos es un modo rítmico del famoso compás flamenco que asemeja un reloj de 12 pulsos. La pieza, entonces, puede entenderse como tres diferentes relojes flamencos y las transiciones entre cada uno de ellos. 

Además, la última sección de la pieza es una petenera mexicana. Siendo Mexicano, quería subrayar la relación entre el flamenco y la música folclórica mexicana. Por eso añadí una especie de epílogo que es un arreglo de la petenera mexicana clásica proveniente del Son Huasteco.

No podría haber escrito esta pieza, y haber ganado un entendimiento musical del flamenco sin los tutoriales de YouTube de Slava del Real, y los videos de “Compás Flamenco” de Gerhard Graf-Martínez, además del video sobre flamenco de Nahre Sol. Les agradezco y espero que escuchen la pieza algún día. 

 

¡Olé!

 

Address

Mexico City, CDMX, Mexico

Contact

Follow

+52 5581050105

©2016 by Cristóbal MarYan - Composer. Proudly created with Wix.com